Varför finns vi?

ESS Group grundades i samband med köpet av Ystad Saltsjöbad. Året var 2007 och Ystad Saltsjöbad var precis som många andra Svenska strandhotell, ett sömnigt konferenshotell som levde upp under sommarmånaderna. Det var på den här tiden när det fanns två affärsben, konferens- eller affärslogi och man nöjde sig med en beläggning på ungefär nånstans runt 56%. Men varför kan inte konferens- och affärshotell vara fullbelagda och varför måste de vara så tråkiga? De här frågorna blev starten för ESS Groups destinationsresa.

Vi skall inte behöva förlita oss på andra, vi skall ta ansvar och skapa de mötesplatser där folk vill umgås och träffas, oavsett om du är där på ett möte eller privat.

Vi gör saker som vi själva gillar och drivkraften är att varje dag kunna se folk i ögonen och fortfarande vara stolt över det som vi tillsammans med våra kollegor skapar. Koncept i all ära men sällan blir ett ställe levande utan att medarbetare och gäster flyttar in, och då menar vi inte ordagrant utan när de på riktigt känner stolthet för att vara en del av de scener vi erbjuder. För det är då magin skapas, då våra kollegor ler, våra gäster kommer tillbaka och snacket börjar gå. Vi skapar stamgäster, helst varje dag och hela tiden.

Vi finns också för att vi tror på människors utveckling och vi tror på att ett företag behöver ta ansvar. Kan låta lite för mycket kanske men vår ambition är att vara en ny sorts arbetsgivare som tar ett mycket större ansvar. Men i samma andetag också önskar ett stort engagemang och passion från dig som väljer att jobba tillsammans med oss.

Vad är målet?

Målet har alltid varit och kommer alltid vara att skapa stamgäster. Om vi alla försöker lägga så mycket tid som möjligt på att försöka få gäster att vilja komma tillbaka till oss så kommer detta bli fantastiskt. Sen är vi lite egoistiska, vi gör bara saker som vi gillar själva. Men vi är också ödmjuka då vi är väldigt medvetna om att det redan finns fantastiska upplevelser, idéer och destinationer runt om i världen. Så vi vill inte uppfinna hjulet. Snarare förfina hjulet till att bli lite lite bättre. Hela tiden. Så med andra ord; målet är att skapa en massa stamgäster, göra saker vi gillar och mår bra av och inspireras av människor som kan sin grej. Oavsett bransch.

Vi tror på att skapa miljöer där våra gäster och kollegor skall trivas. Koncepten är varma och välkomnande, lika viktigt med en skön soffa som ett varmt leende. Vi tror att människor som blir sedda får en lite ljusare dag och mår lite bättre, kan vi skapa den känslan som gör att vi ler och mår bra, då gör vi rätt saker.

Vi värdesätter leendet och tillfredställelsen hos våra gäster och kollegor långt mycket mer än resultatet på sista raden. Även om pengarna vi tjänar är ett verktyg för att kunna ge tillbaka men också för att växa vidare på rätt sätt. För det är inte antalet enheter som driver oss framåt, snarare viljan av att kunna göra allt lite finare och lite bättre. Allt för att ni skall må lite bättre och ge oss den kärleken som behövs för att våra ställen skall bubbla av människor som är precis som oss, höga på livet…

Vem är vi till för?

Att vi gör saker och ting lite annorlunda gör nog att vi inte älskas av alla, och vi är inte för alla. Vi kommer att uppmuntra våra gäster till att ta del av vår scen, men vi kommer inte att ändra våra koncept eller spela lägre musik bara för att de gör det på restaurangen bredvid.

Vi tror att våra gäster mår som bäst när vi får styra deras upplevelse på ett sömlöst sätt.
Att komma till våra hotell och restauranger innebär att du kliver in i en social kontext där vi inte bryr oss om vem du är, vem du känner eller vad du tjänar för pengar.

Vårt mål är att göra dig så trygg som möjligt, får vi dig att trivas så testar du nytt och vi skapar minnen tillsammans och lär känna varandra. Vi är nyfikna på våra gäster, inte på ett näsvist sätt utan mer för att vi skall och vill göra din upplevelse lite bättre.

Vi kommer inte alltid vara bäst, vi gör fel, gärna ofta för det är då vi lär oss och blir bättre och så gör vi det annorlunda nästa gång.

Hur gör vi det?

”Den Lilla Röda”

Vi har tre ord som funnits med oss på ett eller annat sätt under de här första 12 åren. Ord som vi vill att du funderar över, tar med dig och återkommer till. För det är lätt att skriva texten ovan om vad målet är och vem vi ska leverera vad till. Det är svårare att prata om hur vi ska göra det och på vilket sätt, så de här orden är tänkt att hjälpa dig och oss med det. Vi tror att om vi kan leva och agera så här så blir det roligare, vi utvecklas, vi kommer nå fler av våra mål och vi skapar fler människor som vill komma tillbaks till oss. Och fler människor som du, som vill jobba kvar och utvecklas här tillsammans med oss på ESS. Om vi också uttalat ord och beteenden som vi gillar så tror vi att vi som team fungerar bättre tillsammans. Att det är just det här beteendet som vi alla skriver under på och inget annat.

Förutom våra tre kärnvärden så har vi ett servicelöfte, en tydlig och extrem kort målsättning samt en mission som sammanfattar vårt arbete. Allt detta tillsammans kallar vi för ”Den Lilla Röda”. Röd för att den betyder mycket och ska kännas. Lilla för att det finns en liten tryckt version av den också som du får av din Avdelningschef eller närmsta ledare.

Passionerad / Passionate

Att vara passionerad över något handlar om att göra ngt med hjärtat. Om du inte gör det med hjärtat kommer det inte att bli bra. Det handlar om att göra saker som känns äkta och genuint och om inte ni våra kollegor har glöden i det ni gör så kommer inte vi vara rätt för er. Våra koncept bygger i grunden på att vi skapar fysiska miljöer, men dessa miljöer och koncept kommer bli innehållslösa om inte du kan se dig själv som en del av konceptet. Det är du som gör det levande och när du gör något som du älskar det är då vi och allt kommer till liv, det är då våra gäster vill hänga med oss. Det är inte för lampan i baren eller det fina terrakotta golvet som de kommer tillbaka, det är för att vi älskar det vi gör och vi älskar utveckling.

Om inte vi jagar utveckling och förnyelse så hade allt stannat nere på Ystad. Så, vi vill jobba med människor som brinner för sin grej. Som vill utveckla sig själva, sin roll, yrket, sina kollegor och våra gäster. Passion är också värme och omtänksamhet. Så vi brinner för det vi håller på med men har också stor respekt och lyssnande gentemot våra kollegor.

Professionell / Professional

Om vi börjar summera de senaste åren så har vi gjort ganska mycket, kanske t.o.m väldigt mycket. Vi har provat oss fram och har vi gjort rätt så är det toppen, men har vi gjort fel så är det också toppen! För varje gång vi gör fel så lär vi oss att göra rätt nästa gång och vi blir mer professionella. Vet vi vad gästen förväntar sig och det ger oss frihet och trygghet att göra det lilla extra gentemot våra gäster.

Vi måste vara professionella i vår leverans oavsett del i vår upplevelse, annars kommer varken våra gäster eller ni vilja komma tillbaka. Ni vill veta vad som förväntas av er så att ni vet när ni gör ett bra jobb. Annars vet ni inte hur ni kan göra ett ännu bättre jobb, för det är det vi vill, bli lite bättre imorgon. Det är då vi som individ och organisation växer.

När vi hanterar våra gäster på ett professionellt sätt gör vi också dem trygga.

Vi ser dem och vi är nyfikna, allt för att kunna tillfredsställa deras behov, givetvis med integritet. För vi vet också när det är läge att lämna gästen i fred.

Vi skapar även förutsättningar i rutiner och mallar, vi vet att det låter tråkigt men det är ett måste att vi vet vad vi skall. Så i vår definition av att vara professionell handlar det alltså om en kombination av improvisation, glädje och struktur.

Tydligheten skapar också en förståelse mellan våra kollegor, vi vet när vi kan skarva i och göra upplevelsen bättre. När det händer så kommer vi inte att arbeta ihop utan istället kommer vi arbeta tillsammans.

Lekfull / Playful

Vi kommer alltid vara lite naiva! Vi gillar det. Att inte ta hänsyn till vad andra tycker och tänker så jäkla mycket. Att ta mindre hänsyn till vad man får och inte när man skapar hotell, restauranger och upplevelser.

Från första dagen har vi gått in med inställningen att allt är möjligt, ibland får vi övertala oss själva men vi ger oss inte förrän vi provat. Det ligger i vår natur och vårt sätt att göra affärer att gå åt andra hållet. Så när vi har ett förslag eller situation som vi gillar så tar vi det gärna ett varv till.

Vi är lite bättre när vi får slå i underläge och vår organisation är lättfotad och snabb även om vi växer. Vi pratar aldrig illa om våra konkurrenter även om vi tycker att de är lite traditionella ibland och kanske t.o.m lite tråkiga. Men det är det som gör oss nyfikna och viljan att utmana och blicka längre, bortom lilla Sverige ökar. Det är då vi vill vara kontroversiella, uppmuntra till lek och till att våga prova något helt annat.

På våra hotell skall vi vara lite fulla i fan, allt vanligt är tråkigt och vi drivs av att överraska våra gäster vilket vi gör genom annorlunda och spännande miljöer, mat som får dem att le och personal som får dem att må så där bra som efter första glaset champagne. Känner ni?

De skall inte kunna sätta fingret på det men när de lämnar så skall vår och din lekfullhet ha smittat av sig. Då kommer det tillbaka.

Vårt servicelöfte

– Vi ler alltid före gästen
– Vi hälsar personligt och välkomnar varje gäst
– Ditt första svar får aldrig vara ett ”nej”
– Finns det något mer jag kan göra för dig?
– Vi tackar alltid

Vår mission

Genom att ständigt uppdatera oss på våra gästers behov lyckas vi överträffa deras förväntningar och skapa en individuell gästupplevelse i världsklass.

Vår målsättning

Att skapa stamgäster.

Härligt!

Nu tror vi att du förstår lite bättre vilka vi är.
Om du tycker att det du just läst verkar rimligt och något du kan leva upp till, då ser vi fram emot att träffa dig.

Skulle det vara så att du inte känner som vi, då är det också helt ok naturligtvis! Då kanske vi får nöjet att se dig som gäst hos oss framöver istället?

Oavsett vilket, hoppas att vi ses snart!

Jag har läst och förstått The Essence of ESS Group® :